پوٹھوہاری ادب اور واقعہ کربلا

ذرائع ابلاغ سے وابستہ محبان اپنی محبتوں کا اظہار تحریر و تقریر سے کرتے ہیں ماہ محرم میں شہادت حضرت امام حسین ؑ کے حوالہ سے محافل مسالمہ کا رواج عام ہے سرزمین پوٹھوہار (سطح مرتفع) میں محبت رسول صلی اللہ علیہ وسلم و آئمہ اہل بیت علیہ السّلام ہر خاص و عام کا حاصلِ عمر ہے ذرائع ابلاغ سے وابستہ محبان اپنی محبتوں کا اظہار تحریر و تقریر سے کرتے ہیں جبکہ عوام الناس اپنی محبتوں کا اظہار ان کی پیروی کرتے ہوئے کرتے ہیں۔صدیوں سے شاعری اظہار خیال کا موثر ذریعہ ہے عوام الناس کی پذیرائی سے ہی شاعری اور موسیقی (یعنی قوالی اور عارفانہ کلام) پروان چڑھتے ہیں۔ پوٹھوہار کے ادب پر ایک صدی سے زیادہ کا عرصہ ہوگیا نعت اور منقبت اہل بیت کا عروج ہے وقت گزرنے کے ساتھ ساتھ کم ہونے کے بجائے زیادہ ہورہا ہے۔ ربیع الاوّل کا مہینہ ہو تو میلاد النبی صلی اللہ علیہ وآلہ وسلم کی محافل اپنے عروج پر ہوتی ہیں اور محرم الحرام میں شہادت حضرت امام حسین ؑ کے حوالہ سے مسالمہ کی محافل کا عقیدت و احترام سے رواج عام ہے۔آج کی اس تحریر میں میں پوٹھوہاری شعراء کرام کا مختصر تعارف اور انکی محرم الحرام کے حوالہ سے ابیات کے نمونہ کلام پیش کروں گا۔پوٹھوہار بالخصوص اور پنجابی ادب پر بالعموم جس شخصیت نے اپنے گہرے نقوش چھوڑے ہیں وہ ہیں سائیں احمد علی ایرانی پشوری ؒ جنہوں نے کم و بیش بیس سال پوٹھوہار کے مرکز راولپنڈی میں بسر کرکے ہندکو سمیت پوٹھوہاری زبان وادب کے فروغ اور پنجابی ادب کو بام عروج تک پہنچایا انہی کے تلامذہ آج تک پوٹھوہاری و پنجابی سمیت ہندکو ادب میں صف اول کے شعراء مانے اور جانے جاتے ہیں۔آپ نے منقبت اہلبیت علیہ السّلام میں کمال کی حرفیاں اور چوبرگے ارشاد فرمائے ہیں چند ایک آپ کے ذوق مطالعہ کی نذر
م۔منشی ء ازل دی قلم چک کے
لوح محفوظ دی لکھی تحریر چمدی
کربلا دے الم دا کھچ نقشہ
ربی حکم دا حکم تدبیر چمدی
خاک کربلا بڑے آرام دے نال
ہر شہید دا نقش تصویر چمدی
سائیاں شروع سیں آخری دماں توڑی
رئئی حسین دا حلق شمشیر چمدی
(دوسری حرفی)
ج۔ جتھے جتھے شہید دا خون ڈہلا
جتھے جتھے سر اپنڑاں شہید رکھیا
اس جگہ مبارک نوں زات رب دی
محشر تیکر ہے قابلِ دید رکھیا
امت نانے دی واسطے آل نبی
خون دے کے جنت خرید رکھیا
کربلا دے واقعہ بعد سائیاں
اج تک نام نئیں کسے یزید رکھیا
دوسرے منتخب شاعر ہیں استاد غلام محی الدین مونس نقشی ؒ جن کی مکمل معلومات ”پنڈی پوسٹ ” میں شائع ہوچکی ہیں نمونہ کلام
پیش کرتا ہوں۔
محمد دے بھرے دربار اندر
خون و خون جد اصغر شہید آیا
چیکاں زہرا نیں ماریاں یا بابا
شیر علی دا کرن لئی دید آیا
صد شکر کہ تیر دی نوک ہیٹھاں
اسماعیل دی کرکے تائید آیا
جان اپنڑی ویچ کے اے مونس
تیری امت لئی جنت خرید آیا
دوسرا چوبرگہ
الٹ پلٹ ہوندا رخ لا الہ دا
جے حسین نہ قبلہ کونین ہوندا
ناخدائی بچا گئی اوہدی ورنہ
نوح وانگ بیڑا عین غین ہوندا
آفتاب اسلام دا ہندا انہھا
جے نہ فاطمہ دا نور العین ہوندا
پیندی ہور پیغمبر دی لوڑ مونس
جے نہ بعد محمد! حسین ہوندا
تیسرے منتخب شاعر مفکر پوٹھوہار محمد انور فراق قریشی ؒ ہیں جن کے بارے میں مکمل کالم آ چکا ہے۔
اشعار پیشِ خدمت ہیں
ایسا تیر دا زخم کمال جس تھیں
رہندا جگر وچ درد سدا تازہ
رکھسی ازل تھیں لیکے آخیر توڑی
شان حق نوں خون شہدا تازہ
جفا کاراں دی رہسی جفا باقی
باوفاواں دی رہسی وفا تازہ
انور باطل اے جب تک مقابلہ وچ
ہوندی رہسی یاد ء کربلا تازہ
دوسرا چوبرگہ
رنگ گیا غنچیاں نوں گوڑھے رنگ اندر
اصغر اکبر پیاسے بے چین دا لہو
اتنا سستا نہیں یوسف وچ مصر وکیا
جتنا سستا وچ کربل ثقلین دا لہو
کیوں کر جُھکدا اوہ باطل دے زور آگے
جس دیاں رگاں وچ سرور کونین دا لہو
چڑھ کے نیزے دی نوک فراق کہندا
زندہ کر گیا اسلام حسین دا لہو
چوتھے منتخب شاعر ہیں بابائے پوٹھوہار باوا محمد جمیل قلندر جن کی مکمل معلومات اخبار ہذا میں چھپ چکی ہیں نمونہ کلام پیش خدمت ہے
ہردو عالم سنوارے سنوارنے لئی
دو جگ چنگے ورتارے حسین دے نیں
قرآت کرب زمانہ حسین دا اے

تے اج سارے زمانے حسین دے نیں
حرف حرف سب آیتاں قرآن دیاں
لفظ لفظ سپارے حسین دے نیں
زندہ باد قلندر اے دین دائمی
حق وباطل نتارے حسین دے نیں
دوسری برگ
کربل جانڑ غریب مظلوم سید
کیتا جدوں یزیدیاں بند پانی
ظالم شمر لعین دے لگ آکھے
پہرے داراں کردتا پابند پانی
لانڑ مشک معصوم پیاسیاں لئی
بازو کٹے عباس دے دند پانی
ساقی کوثر قلندر دے جام ہتھوں
پینڑاں سیداں کیتا پسند پانی
پانچویں شاعر شاعر کوہسار بابو جمیل احمد جمیل ہیں جن کی مکمل معلومات فراہم کی جا چکی ہیں سخن پیش خدمت ہیں
پہنچ جاوے جے میری صدا اتھے
میری پہنچ سیں تھانواں جو رہ گئیاں
کراں پیش عقیدت دے پھل انہاں
کٹیاں غازی دیاں باہواں جو رہ گئیاں
لئے جام شہادت کر نوش بچیاں
تڑپ تڑپ کے ماواں جو رہ گئیاں
ننگے سر جمیل اسیر ٹر گئے
سروں لتھ رداواں جو رہ گئیاں
دوسرا چوبرگہ
رونڑاں کاتب نیں لکھیا نصیب ازلوں
پیش خوش کلامیاں کنج کرئیے
جادہ منزل گواچ کے بہہ گئے آں
اٹھ کے سبک خرامیاں کنج کرئیے
سیہ کاریاں دا اعتراف مینوں
در اقدس غلامیاں کنج کرئیے
جتھے سر نذرانے جمیل چڑھدے
اتھے پیش سلامیاں کنج کرئیے
چھٹے شاعر مرد جہلم جہانگیر فکر جہلمی ہیں یہ بندہ حقیر کے استاد بھائی ہیں گاؤں بنگیال تحصیل دینہ ضلع جہلم کے رہائشی ہیں اور پاک فوج میں بطورِ نائب صوبیدار اپنے فرائض منصبی سر انجام دے رہے ہیں، نمونہ کلام پیش خدمت ہے
چڑھیا چن محرم دا درس لے کے
ظلم و جبر دے نال انج اڑی دا اے
بے لگام جد فسق و فجور ہووے
اُوہنوں کیویں انجام تک کھڑی دا اے
ہووے وقت میدان لگاونڑے دا
اہدوں وچ مسیت نہ وڑی دا اے
سکھ لؤ فکر حسین دے سجدیاں توں،
تیراں ہیٹھ نماز کنج پڑھی دا اے
دوسری برگ
روز روز تنقید دے لگن نشتر
مینوں کسے تنقید دا خوف نئیں اے
لہجہ نرم پر سینہ چٹان میرا
کسے ضربِ شدید دا خوف نئیں اے
حاسد تیز تلوار نت رہن کردے،
کسے زرخرید دا خوف نئیں اے
فکر ہتھ وچ علم عباس دا اے
مینوں کسے یزید دا خوف نئیں اے
آخر میں راقم الحروف کے دو اشعار ملاحظہ فرمائیں
بارگاہ ء رسالت آذان حبشی
اتے سجدہ اے سجدہ بس کربلا دا
دین کامل دے نبی دی آل تائیں
زیب تن ہے جبہ بس کربلا دا
پدر حیدر تے بیبیاں پاک بچے
سارے کنبے دا کنبہ بس کربلا دا
جس تے دین دی ہیوے بقا واجد
او ہک فقہ اے فقہ بس کربلا دا
دوسری برگ
کوئی فقہ نوں فرقہ نہ مول سمجھے
سنی شیعہ نئیں مدعا کربلا دا
پیش نظر انسان دا مرتبہ اے
فکر عالم اے رتبہ کربلا دا
اے حسین میرا تے حسین دا میں
نبی کہندے ایہہ دوہترا کربلا دا
کیتی واجد جو ابتدا ذبیح اللہ
اسدی انتہا واقعہ کربلا دا

اپنا تبصرہ بھیجیں